Olemme nyt osa Coronariaa. Tutustu muihin palveluihimme tästä.
Asiakaspalvelu
010 271 2930

Motivaatiota motivoitumiseen

Neuropsykologista kuntoutusta toteuttaessani olen vähitellen alkanut ymmärtää, miten suuri merkitys kuntoutettavan omalla motivaatiolla on kuntoutusprosessin lopputulokseen. Aivan ratkaiseva merkitys. Joissakin tapauksissa voisi itse asiassa kuntoutuksen lopettaa silloin, kun oma motivaatio herää, koska silloin monia asioita alkaa tapahtua kuin itsestään.

Mutta motivaatio ei ole tärkeää vain kuntoutumisessa, vaan kaikessa inhimillisessä toiminnassa, jolla tavoitellaan jotakin. Jokainen tietää, miten paljon mukavampaa ja helpompaa on hoitaa työtehtäviä tai opiskella, kun on innostunut ja kiinnostunut, toisin sanoen motivoitunut. Tai miten erilaista on muistaa kiinnostavia asioita kuin vähemmän kiinnostavia. Työelämässä esimiesten tehtävänä nykymaailmassa enää ole alaisten kontrollointi vaan motivointi, mutta miten se temppu tehdään?

Näitä keskusteluja olen viime aikoina käynyt vanhimman poikani kanssa, joka on teekkari, mutta silti kiinnostunut oppimisesta ja oman potentiaalinsa maksimoinnista. Hän on jopa niin kiinnostunut, että julkaisi vastikään nettikirjan "Mestariopiskelija. Tiedettä muistin ja opiskelun optimointiin", jonka voi ladata ilmaiseksi osoitteesta www.tommivalkonen.com. Suosittelen lataamaan ja lukemaan (vaikka olenkin kirjoittajan äiti).

Kirjassa kerrotaan motivaation olevan luonteeltaan ulkoista tai sisäistä. Tommi lisää joukkoon vielä hetkellisen motivaation, jolla hän tarkoittaa halukkuutta tehdä tiettyjä asioita juuri tällä hetkellä ja johon dopamiinin erityksellä on merkittävä vaikutus. Ulkoinen motivaatio syntyy esimerkiksi pakosta tai sosiaalisesta painostuksesta. Tiedät kyllä, millainen yhteys deadlinen lähestymisellä on motivaation kasvuun. Sisäinen motivaatio taas on vaikeasti muunneltava, jähmeä kokonaisuus itselle tärkeitä kiinnostuksia ja arvoja.  

Miten hyvin olet perillä omasta sisäisestä motivaatiostasi esimerkiksi työsi tai opiskelusi suhteen? Sen tunnistaminen voi vaatia syvällistä pohdintaa, mutta mitä paremmin ulkoiset asiat ovat synkronissa sisäisen motivaatiosi kanssa, sitä helpompaa, mukavampaa ja tehokkaampaa työskentely on. 

Motivaatio ei myöskään ole asia, johon ei voisi itse vaikuttaa. Jos jää vaan odottelemaan inspiraatiota, jää helposti monta asiaa tekemättä. Hetkellistä motivaatiota parantavia asioita voivat olla mm. meditaatio, pienten osatavoitteiden asettaminen tai hikiliikunta. Tai mikä kenellekin. Ulkoinen motivaatio on tehokasta, mutta miten valjastaa se paremmin hyötykäyttöön? Tekemällä sisäisestä motivaatiosta ulkoista motivaatiota. Jos asetat itsellesi tavoitteita, kerro siitä muille, hanki tukijoukkoja, lyö vetoa jne. Näin tapahtuu asioita, joihin et pysty enää itse vaikuttamaan näyttämättä sosiaalisesti nololta.

Kollegani kertoi juuri, miten sai haluttoman kuntoutuslapsen innostumaan työskentelystä. Motivaattorina toimi kuorrutettu muffinsi. Sisäinen motivaatio siis valjastettiin ulkoisen motivaation käyttöön. That's it.